Anwar tidak pernah BERSUMPAH nafikan liwat tahun 1998 !

Ada tak lafaz sumpah Anwar ? yang ada dia kata : saya kata kat tuan guru, saya telefon ustaz haron Din, dengan bekas Mufti Selangor, saya kata saya berani bersumpah demi Allah dengan nama Allah sw.t

Ini transkripsi video tersebut di durasi 0:17 hingga 0:35 video di atas.

Persoalannya : bagaimanakah diterima video tersebut sebagai satu sumpah dari Anwar Ibrahim ? sudahkah anda meneliti kaedah bersumpah sebelum membenarkan ‘sumpah sesumpah’ di atas ???

tengok dan baca betul betul cara lafaz Anwar..Dia kata ‘ saya berani bersumpah ‘ tidak ‘ saya bersumpah ‘..Ini satu putar belit ayat… Sebab jika anda dikenakan fitnah tentu ayat sumpah anda akan berbunyi begini ‘ saya bersumpah dengan nama Allah Wallahi Wabillahi Watallahi ‘…bukannya ‘ saya berani bersumpah ‘ seperti pidato Anwar di atas.

Ini jelas berdasarkan soal jawab ini yang diambil dari laman JAKIM ( klik sini ) dan search kalimah ‘sumpah’ :

1. assalamualaikum…saya ingin bertanya mengenai sumpah…andai kate kite bersumpah ke atas sesuatu perkara kebenaran sedangkan kite sendiri tahu itu satu penipuan apekah hukumnya…dan bagaimana pula Waalaikumussalam Warahmatullah. Dalam Islam, sesuatu lafaz itu hanya dikira sebagai sumpah sekiranya ia dimulai dengan lafaz wallahi, billahi, tallahi. Sebagai contoh seseorang dikira melafazkan sumpah sekiranya berkata: “wallahi, aku tidak pernah mengambil duit engkau”. Sebaliknya tidak dikira sumpah kalau dia berkata “sumpah, aku tidak pernah memgambil duit engkau”. Makan sumpah bermaksud seseorang yang dikenakan bala oleh Allah S.W.T kerana bersumpah bohong. Contohnya dia berkata: “wallahi, aku tidak pernah mengambil duit engkau” sedangkan dia yang mengambilnya dan kerana pembohongannya itu dia dikenakan bala oleh Allah S.W.T. Sekian, wassalam.

Baca lagi petikan soal jawab tentang sumpah di laman JAKIM ini ( klik sini ):

8. Assalamualaikum. Seorang suami telah bersumpah diatas nama anak setelah melakukannya berulang kali. Isteri telah memberi kata putus sekiranya penipuan berlaku lagi maka putuslah ikatan rumahtangga me

Waalaikumussalam, Sumpah di atas nama anak adalah tidak bertentangan dengan syariat Islam dan tidak boleh digunapakai dalam Islam. Oleh itu sumpah yang sebenarnya ialah yang dibuat dengan nama Allah iaitu Wallahi, Wabillahi, Watallahi adalah mengikut syariat Islam. Sekiranya dilanggar maka dikenakan kiffarah sumpah iaitu; 1. Memerdekakan seorang hamba 2.Memberi makan 10 orang miskin atau 3. Memberi pakai 10 miskin atau 4. Puasa selama 3 hari (tidak semestinya berturut-turut) Talak tidak jatuh dengan sumpahan tersebut.

Bagaimana pula bersumpah guna Al Quran ? sah ke tidak ?

Baca di sini lagi ( klik sini )

34. Assalamualaikum Apakah hukumnya seseorang itu bersumpah dengan menjunjung al-quran dengan niat untuk mempertahankan agama dan bangsa… Adakah sirah nabi pernah melakukannya? dan apakah hukumnya? Ini Dalam Islam sumpah hendaklah dilakukan dengan melafazkan dengan ucapan Wallahi Wabillahi Watallahi dan tidak perlu menjunjung al-Quran.Bersumpah dengan mengatakan demikian, jika kita tidak melakukannya adalah berdosa.

Jadi adakah Anwar ada bersumpah ? Adakah beliau layak dan boleh dibiarkan menjadi Perdana Menteri kita ?

Moga anda tidak keliru atau mengelirukan orang … Insya Allah !

Leave a Reply

