MT MENGHINA ISLAM ! MARI KITA HANTAR RAJA PETRA KE PENJARA ‘ISA’ DUNIA

Friday, September 05, 2008

Oleh : Roslan SMS – Setiausaha Akhbar Presiden PAS  ( blog beliau klik sini )

Malaysia Today menghina Islam?

Menurut berita terkini The Star online, JAKIM dan beberapa badan dan NGO Islam termasuklah Yayasan Dakwah Islamiah, JAWI, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, IKIM dan lain-lain telah membuat laporan polis terhadap beberapa artikel yang dianggap menghina Islam di dalam laman web terkemuka Malaysia Today yang dikendalikan oleh Raja Petra Kamarudin.

Menurut laporan The Star:

The allegedly offensive articles cited by Jakim were “I promise to be a good, non-hypocritical Muslim” and “Not all Arabs are descendants of the Prophet”.

Among others, Raja Petra wrote “only Muslims pretend to be good when they are actually bad” and compared Prophet Mohammad to Osama bin Laden.

Saya secara peribadi menyokong hak kebebasan bersuara, ianya tidak harus dikekang atau dihalang. Kematangan dan kemajuan rakyat terserlah apabila semua pihak boleh menyuarakan pandangan, mengkritik dan dikritik secara bebas dan terbuka.

Walaubagaimanapun setiap kebebasan itu tidaklah mutlak. Di sana ada peraturan dan kawalan bukannya untuk mengekang atau menghalang tetapi bagi menjamin keharmonian hidup, sifat hormat menghormati dan faham-memahami.

Islam sendiri menjamin kebebasan kepada penganutnya, namun kebebasan itu tidak mutlak dan tertakluk kepada ketentuan dan peraturan Allah swt dan Rasul Nya saw. Sebagai seorang Muslim kita menerima ketentuan dan peraturan ini bukan sebagai kekangan atau halangan tetapi sebagai sesuatu yang kita yakin akan menjadikan kita seorang Muslim yang baik.
Sebelum ini dalam posting saya, secara jelas saya menyebut bahawa saya menentang sebarang usaha untuk mengawal laman-laman web dan blog di negara kita. Kerana sebagai seorang warganegara yang bertanggungjawab kita akui telah ada undang-undang dan peraturan yang mengawal kita. Jika mana-mana pihak didapati telah menghasut atau melanggar mana-mana undang-undang maka dakwalah ia di mahkamah.

Dan dalam hal ini jika benar Malaysia Today telah menerbitkan artikel yang menghina Islam saya tanpa ragu-ragu mengesyorkan agar ia disiasat dan jika perlu di dakwa di mahkamah. Kalau akhbar Denmark yang jauh dipelosok sana dunia telah menghina Rasulullah saw lalu kita bangkit protes, saya rasa tiada pihak yang istimewa dan mengatasi undang-undang dalam negara kita, hatta Raja-raja Melayu pun boleh didakwa atas kapasiti peribadi mereka.

Saya harap NGO dan badan siasah Islam yang lain mengkaji artikel-artikel terbabit dan jika benar ianya menghina Islam, maka wajarlah kita menyatakan bantahan.

dan ulasan terbaru Roslan SMS dua hari selepas artikel di atas dengan nada lebih keras :

Sunday, September 07, 2008

MT terus menghina Islam?

Saya memang sentiasa menggunakan blog ini untuk meluahkan isi hati saya, mengkritik, menyokong dan kadangkala membuat pendedahan. Dan saya terpesona melihat perkembangan blog dan laman-laman web dalam negara yang turut memeriahkan dunia media alternatif ini.

Sebagai penulis apalagi seorang blogger apabila kita menulis sesiapa sahaja yang membaca samada bersetuju dengan pandangan kita atau sebaliknya bebas memberikan komen, kecualilah kita tidak menyediakan ruangan komen. Komen-komen yang kita terima pun sebenarnya masing-masing blogger berhak untuk menapis. Walaupun ada beberapa kategori blogger yang buka seluas-luasnya pintu komen mereka tanpa sedikit pun tapisan.

Bagi saya awal-awal lagi menyebut bahawa saya boleh “tolerate” atau menerima apa bentuk komen sekalipun kecuali ayng lucah, kesat dan kasar bahasanya serta memaki hamun dan menggunakan bahasa yang saya sendiri tidak gunakan dalam blog ini.

Seorang blogger terutama yang blognya dikunjungi ramai boleh memepengaruhi para pembacanya, kalau ia benci sesuatu ia akan menulis dengan tujuan para pembacanya juga membenci, demikian juga jika ia minat atau sayang sesuatu, ia akan berusaha melalui tulisannya mempengaruhi para pembacanya. Terpulanglah kepada kreativiti dan gara penyampaian masing-masing.

Tetapi menulis tanpa pantang penuh dengan mudarat. Apa pun yang kita mampu hasilkan, pastikan ianya tidak melampaui batas, sekurang-kurangnya itulah pantang larang saya. Jangan menulis akan benda atau subjek yang tidak kita mahir atau ketahui. Apalagi menulis perkara yang kita tahu tidak benar dan palsu atau “half truth”.

Memang kalau mahu meraih populariti, persetankan segala pantang larang.

Baru-baru ini saya mendedahkan darihal beberapa posting dalam Malaysia Today yang dikendalikan oleh penulis terkenal Raja Petra Kamarudin yang telah mengundang marah badan dan pihak berkuasa agama Islam. Malaysia Today dikatakan telah menyiar dua artikel yang menghina dan merendah-rendahkan Islam, dan satu laporan polis telah dibuat terhadap Malaysia Today.

Bagi saya siapa juga penulis mesti bertanggungjawab di atas hasil tulisannya. Jika ia melanggar mana-mana peraturan atau undang-undang, maka ia perlulah bersedia memikul akibatnya. Walaubagaimanapun saya menentang sekeras-kerasnya penggunaan akta zalim ISA ke atas mana-mana penulis atau sesiapa pun (cukuplah penulis-penulis tersohor seperti Said Zahari dan Arwah Samad Ismail menjadi mangsa akta jahanam itu lantaran hasil karya mereka).

Kini sekali lagi saya perhatikan Malaysia Today menyiarkan artikel yang bagi pandangan saya terus-menerus menghina Islam. Di bawah posting “The Great Tudung Debate” di

http://mt.m2day.org/2008/content/view/12321/84/

Raja Petra telah menghuraikan tafsirannya berkenaan dengan hukum menutup aurat bagi wanita yang jelas menyimpang dari mana-mana tafsiran yang kita sedia pakai. Tidak cukup dengan kekeliruan yang beliau cetuskan, posting beliau telah mengundang keghairahan para pembacanya untuk turut menumpang memberikan komen dan tafsiran masing-masing termasuklah dari yang bukan Islam.

Saya teragak-agak mahu menyiarkan gambar yang dikepilkan oleh salah seorang yang mengirim komen kepada posting beliau, tetapi demi menunjukkan betapa besarnya padah tulisan yang tidak bertanggungjawab saya memohon maaf tetapi merasakan perlu menyiarkannya.

Ini bukan pertama kali beliau melahirkan tulisan seumpama ini. Pernah beliau ditegur tetapi menyatakan yang ruangan komen itu adalah hasil tulisan pembacanya, bukan dari beliau. Bagi saya sebagai seorang penulis yang bertanggungjawab kita turut bertanggungjawab atas apa yang diluahkan oleh pembaca kita, Jika kita rasakan komen yang diberikan terlalu “panas” maka atas kitalah untuk menapis atau menyekatnya, melainkan memang kita mahu ia menjadi “panas”.

Oleh : Roslan SMS


Komen saya : Jadi apa kata ajak PAS menghentam Raja Petra kerana hina Nabi dan Islam ???

Atau kempen di ISA kan beliau dan dicadangkan agar ditutup terus blog ‘sampah’ beliau.

Apa kata anda ?

Leave a Reply

